Afgelopen week viel mijn oog op een groot reclamebord waarvan de tekst mij zeer aansprak: niets doen is ook een risico. De vraag die gesteld dient te worden is volgens mij of wij in ons controle-landje niet steeds minder risico’s durven te nemen.Schermafbeelding 2014-04-24 om 21.05.01“Door onze connected society lijkt de wereld complexer en onvoorspelbaarder dan ooit. Dagelijks hebben onze organisaties de grootste moeite om hier structuur in aan te brengen: kan ons menselijke brein deze complexiteit en mate van onzekerheid wel aan? Sinds jaar en dag doen wij verwoede pogingen om grip te krijgen op onzekerheden in de toekomst. Wij lijken maar niet te wennen aan de factor onzekerheid. Wat doet onzekerheid met ons? Uit onderzoek blijkt dat door risicomijdend voorbeeldgedrag van topmanagement ook het management geen beslissingen meer durft te nemen waarvan niet 100 procent zeker is dat het tot het gewenste resultaat leidt. Maar dat is toch desastreus voor de Nederlandse economie! Voortuitgang betekent het accepteren van de factor onzekerheid; waarbij risicomanagement omgevormd wordt naar de juiste balans tussen risico’s nemen en risico’s beheersen.

Risk appetite

Bewust risico`s nemen betekent dat je de risico`s kent, zowel in soort als in omvang, en dat je weet hoeveel risico je kan organisatie kan hebben; het zogenaamde risk appetite. De belangrijkste spelregel is dat je zoveel risico`s kunt nemen zolang het je bestaande business niet omver trekt. Neem Richard Branson. Toen hij met veel bombarie de luchtvaart instapte zorgde hij er wel voor dat indien het toch geen succes werd dat hij zijn Boeing na 1 jaar zonder boete gewoon terug kon geven.

 Vertrouwen van klanten

Voor veel bedrijven zijn de bestaande klanten cruciaal. Het wegvallen van een (of meerdere) grote klant is daarmee een strategisch risico. Juist hier kan risicomanagement toegevoegde waarde leveren door grote klanten meer zekerheid te verschaffen dat er tijdig geleverd wordt volgens afspraak. Nu onze multinationals het risicomanagement op orde beginnen te krijgen eisen zij van hun toeleveranciers hetzelfde. Risicomanagement is een steeds belangrijkere voorwaarde om goed zaken te  kunnen doen.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s