Schermafbeelding 2013-10-23 om 17.34.59Uitdagingen van nu vragen om hogere risico-intelligentie beslissingsmakers

Deze maand gaf een interview met Raw Charan uit de Harvard Business Review mij weer veel inspiratie. Ram Charan heeft in 35 jaar tijd honderden directeuren zien omgaan met hun grootste uitdagingen. Charan is één van ‘s werelds meest vooraanstaande adviseurs van directeuren en boards. Hij benoemt indirect risico-intelligentie als de belangrijke eigenschap van huidige beslissingmakers in zijn op unieke ervaring gebaseerde conclusie.  Daarmee neemt risicomanagement weer een stap uit de financiële control hoek naar de strategische gedragskant.

Variabelen, technologie en snelheid

De afgelopen tien jaar is er veel veranderd in hoe topmanagers strategische beslissingen nemen, zo is de waarneming van Charan. ‘Het goede antwoord bestaat niet deze dagen’. Niet alleen moeten beslissingmakers vele variabelen meenemen in hun afwegingen, directeuren moeten (subjectieve) beoordelingen doen over dubbelzinnige factoren die de strategie in de weg staan. Eigenlijk moeten zij risico-intelligenter worden. De geijkte concurrentieanalyses werken onvoldoende in een wereld waarin nieuwe technologieën de grenzen van industrieën tarten en waar de snelheid van veranderingen zo hoog ligt dat er geen tijd is om te stabiliseren. Kwalitatieve factoren zijn cruciaal in een situatie waarin bedrijfsonderdelen hun top bereikt hebben of zelf irrelevant worden. Aan de andere kant staan organisaties voor grote kansen. Kansen waarop snel gehandeld en gegokt moet worden, om te voorkomen dat ze alweer verdwijnen.

Bemoeials zonder lange termijn belang

Naast de toegenomen tijdsdruk en hogere complexiteit wordt elke beslissing ook nog eens onder een vergrootglas gelegd in de publieke opinie. Opvallend ontwikkeling hierbij  is dat  juist partijen, zonder  lange termijn belang bij het bedrijf ,steeds dominanter worden! Denk hierbij aan media, wetgevers en (overactieve) aandeelhouders.  Hierdoor moet door directeuren dus nadrukkelijk rekening mee worden gehouden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s