Risico’s als het wegvallen van toeleveranciers/klanten, ontwikkelingen bij concurrenten, kritische processen, prijken al jaren bovenaan in het lijstje met strategische risico’s. Voor mij worden vaak  dit soort risico’s onvoldoende concreet gemaakt. De vraag die dit oproept is hoe er hier concreet op gestuurd wordt? Is het helder bij welke toeleveranciers de grote afhankelijkheden zitten en waarom?

Strategische risico’s worden genomen omdat ze grote strategische (en financiële) voordelen met zich mee kunnen brengen. Beheersing is niet mogelijk met een zogenaamd rule-based model. Regels, procedures en systemen hebben toegevoegde waarde tot op zekere hoogte. Het belangrijkste is de risicodialoog hierover door het management. En voor een goede risicodialoog is concreetheid en focus nodig. Is het voor iedereen helder wat er met het risico wordt bedoeld? Kenmerkend aan deze risico’s is dat er een wereld van risico’s onder schuil gaat. En dit is nu de essentie van risicomanagement.

Prioriteren in een  portfolio
Achter het strategisch risico zit vaak een portfolio aan objecten bijv. toeleveranciers. De vraag die gesteld moet worden; hoeveel leveranciers hebben we er en welke zijn het meest risicovol zodat de organisatie daar zijn beste mensen op kan zetten. Door een goede focus op de meest risicovolle onderdelen voegt risicomanagement waarde toe door een effectieve inzet van mensen en middelen.

Benoemen red flags
Maak een duidelijke afbakening over welke objecten je het hebt én ook over welke niet.. Na de afbakening dien je jezelf een paar vragen te stellen om goede indicatoren te benoemen:

  • Uit hoeveel objecten bestaat het risico? (bijv. hoeveel toeleveranciers hebben we?)
  • Wanneer hebben we hier problemen mee gehad?
  • Wat waren de verschillende oorzaken?
  • Hoe zijn we er toen mee omgegaan?
  • Wat was de impact op het resultaat?
  • Welke signalen kun je benoemen om dit eerder te zien aankomen?
  • Welke beheersmaatregelen zijn er reeds aanwezig?

Vaak worden op deze wijze een behoorlijke set aan waarschuwingssignalen gehaald. Nu de kunst om tot de kern vragen te komen en niet door te slaan. Met 25 vragen om het gebied van bijv. management stijl, financiën, flexibiliteit kan een goed beeld verkregen worden welke onderdelen het meest risicovol zijn en dus de meeste management aandacht behoeven.

indicator

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s