Partner bij een groot accountantskantoor zijn en eruit geflikkerd worden. De hete adem van ‘youngsters’ binnen je bedrijf al een tijdje in je nek voelen. Steeds vaker signalen opvangen van de leiding van je bedrijf dat ervaring en ‘fingerspitzengefühl’ mooi zijn, maar dat er wel ‘gedelivered’ moet worden. Voor het salaris van een veertiger kan je gemakkelijk twee jongere krachten laten werken, wordt er dan gezegd. Het zijn geluiden die ik steeds vaker hoor uit de mond van vakmensen in de bloei van hun carrière. Ze zijn onzeker over hun houdbaarheid en positie op de lange termijn binnen hun bedrijf. Maken ze zich al dan niet terecht zorgen?

Niet wachten, zelf antwoord zoeken

Het antwoord op deze vraag is geen Abc’tje. Vaak is een oorzaak van de twijfels de programma’s leeftijdbewust personeelsbeleid die bedrijven aan hun mensen aanbieden. Maar waarom blijven twijfelen? Zelf het antwoord zoeken op de vraag wat je moet gaan doen, is een veel betere optie.

Ondernemen is jezelf verkopen

Als ik ze dan rechtstreeks vraag wat ze dan willen, hoor ik het meest dat een eigen onderneming het aantrekkelijkst is. Met als belangrijkste argument dat kennis en ervaring zeer goed in de markt te zetten moeten zijn. Daar zit wat in. In deze tijd richten bedrijven zich meer op de ‘vent’ met zijn kennis en ervaring dan op de ‘tent’ met zijn overhead en uurtje-factuurje. Maar, ik zeg het er meteen bij: dat is niet genoeg. Je moet jezelf verkopen; tijd voor ‘a brand called you’ !  Lastig, als je tot vandaag alleen inhoudelijk aan de slag bent geweest. De buitenwereld – en overschat je netwerk niet! – moet weten wat je kunt.

Ondernemen: Yeah!!

Ondernemen is onzekerheid. Daar moet je tegen kunnen en ook dat je wel eens verliest. Wen dus aan de onzekerheid die nu al kent als gewoon werknemer. Die verdwijnt niet als je voor jezelf begint. Nu twijfel je over de lange termijn, straks maak je je zorgen omdat opdrachtgevers op het laatste moment besluiten het tóch niet te doen. Maar, zeg ik: ondernemen is het mooiste wat er is, doe het! Om te beginnen, neem risico’s. Ondernemen is risico’s nemen, en risicointelligentie is dus van belang.

Welke stappen kun je nu al nemen?

  • Denk na welk ondernemend gedrag kun je binnen je huidige organisatie of daarbuiten meer kunt laten zien
  • Kun je wellicht bij een kleinere organisatie werken?
  • Probeer eens iets te verkopen, of in ieder geval aan te schurken tegen je commerciële collega’s
  • Toets je aannames waarop je je keuzes baseert
  • Ga eens praten met headhunters over jouw waarde op de markt
  • Publiceer eens (wat vaker) over jouw visie op je vakgebied
  • Probeer eens een gastcollege te verzorgen op je vakgebied
  • Ga eens naar een netwerk bijeenkomst waar je toekomstige opdrachtgevers komen
  • En ja ….last but not least.. zorg dat je klein potje hebt zodat je niet na eerste tegenvaller gelijk in de problemen komt (antifragileSchermafbeelding 2014-03-26 om 15.20.50)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s