Of je nu kijkt naar de trendwatchers, de peilingen voor verkiezingen of de kranten: allemaal lijken ze er steeds meer naast te zitten. De wereld en de realiteit lijken onvoorspelbaarder dan ooit.

2016 was wederom een jaar met zeer onverwachte gebeurtenissen op het politieke vlak, iets dat onvermijdelijk doorwerkt op onze verwachting voor 2017. De Brexit, Trump en recent nog het Italiaanse referendum, laten zien dat veel mensen aanzienlijk verlies te verwerken hebben gehad (geen baan, geen huis, minder te besteden dan vroeger). Dit verlies kan zowel in de onder- en middenlaag maar ook in de bovenlaag van de bevolking voorkomen.

Politieke verschuivingen

Bij al deze verkiezingen heeft het onderbuikgevoel angst voor verlies een belangrijke rol gespeeld. Het probleem is dat verlies twee keer meer pijn doet dan winst aan positiviteit oplevert. Hetzelfde principe kun je ook op de globalisering toepassen. Door alle anti-stemmen kan makkelijk het idee ontstaan dat mensen meer hebben verloren, dan ze ooit baat hebben gehad bij bijvoorbeeld het EU- lidmaatschap. De oorzaken worden voornamelijk buiten zichzelf gezocht: bij de financiële en economische crisis, de zittende politieke macht, de Mexicanen of de Europese unie. Tijdens de verkiezingen framen de bestuurders dit verlies gretig: “Er moet een muur om Mexico worden gebouwd”. “De EU kost 222 miljoen per week”. Hiermee leggen ze de grootste schuld bij een van de vele externe, politieke risico’s. De snel veranderende techniek daarentegen blijkt een minder prettige zondebok.

2017  

Globalisering heeft kortom ook zijn negatieve kanten. Grotere organisaties, een groter Europa en schaalvoordelen maken onze wereld complexer en kwetsbaarder. Maar boven alles zijn de voordelen van globalisering moeilijk te verkopen. Loodsen we richting een tijd van nationalisme of protectionisme? De signalen lijken volop aanwezig. De verkiezingen in de Europese as Frankrijk en Duitsland zullen hier een belangrijke rol in gaan spelen. Hoe dan ook staat ons een spannend jaar te wachten.

Voor organisaties betekenen al deze ontwikkelingen, dat risicomanagement steeds belangrijker wordt. Directies moeten zich buigen over het ontwikkelen van scenario’s, vooruitkijken en toegerust zijn met een goed plan B.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s