Hoe makkelijk klinkt het niet; we willen een positieve fouten cultuur. Maar hoe moeilijk is de praktijk. Je leert het meest van gemaakte fouten door ze met elkaar te delen. Maar zie jij je zelf met een microfoon in de hand een zaal toespreken over je Grootste Fout? Dat vergt Lef met een fikse hoofdletter. Er zijn echter wekelijks meer dan honderdduizend mensen in 26 landen die luisteren naar een spreker die iets ernstig heeft verprutst.
FuckUp Nights
Tijdens deze zogeheten FuckUp Nights, een netwerkborrel in een café-achtige setting, kun je gedurende maximaal zeven minuten je grootste zakelijke blunders delen voor een publiek. Iedereen in het publiek kan op het podium geroepen worden om zijn flater te delen, zodat leedvermaak er niet bij is. Een van de ongeschreven regels is dat de blunder niet op het conto mag komen van privéomstandigheden. Een andere – en misschien wel de allerbelangrijkste – ongeschreven regel is dat je na de tegenslag weer opgekrabbeld bent. ‘Horen dat je het kan verkloten, maar dat het toch nog goed kan komen, voelt voor velen als een verademing,’ aldus een van de organisatoren.
Vooralsnog bestaat het publiek uit overwegend jonge zzp’ers en lijkt er voor de rest van de werkende bevolking een drempel te zijn om zich eens ‘proud to be fout’ te tonen. Stel je jezelf daarmee carrièretechnisch gezien te kwetsbaar op? Misschien, maar wat het zeker helpt is de tone at the top – een manager die zijn (herstelde) fout toegeeft – of een veilige omgeving.
Begrip voor Pietje precies
Het is niet eenvoudig om je schroom af te werpen en fouten te delen. Als ik na een mooi filmfragment “famous faillure” een rondje “proud to be fout” doe, blijkt vaak dat medewerkers sommige fouten wel erg diep wegstoppen. Maar als uiteindelijk toch iedereen overstag gaat, ontstaat er een positieve sfeer. In plaats van “mister perfect” is die collega toch ook een normaal mens. En eindelijk snapt iedereen waarom hij zo’n pietje precies is.
Kortom we leren meer van elkaars faalervaringen dan uit succesverhalen. Het is zelfs bewezen dat ondernemers die failliet zijn geweest daarna vaker succesvoller zijn dan starters. Kortom: learn to fail or fail to learn!
(met dank aan Rene Pennings)