In het interview van 20 mei van Pauw met Max Verstappen, kijkt de autocoureur terug op de week dat hij de Grand Prix van Barcelona won. Begeleid door een nieuw team, racend in een nieuwe auto. Uiteraard leent de autosport zich bij uitstek als metafoor voor risicomanagement. In onze presentaties wordt vaak de Formule 1 aangehaald, waarop de toehoorders wordt gevraagd of zij weten wat het belangrijkste onderdeel is. Het antwoord zal voor sommigen verrassend zijn: de meeste toegevoegde waarde leveren de remmen. Maar er zijn meer belangrijke zaken te benoemen, zoals grip.

Grip
Max vertelde in het interview, dat de auto goed voelde en dat je dan ook hard kunt racen. Goed voelen betekent voor hem fijn insturen, remmen en grip ervaren. Vooral grip op de weg is een essentieel onderdeel op het circuit. Hoe meer grip, hoe sneller je kunt gaan. Wat ook in het gesprek naar voren kwam, was dat betere grip niet hoeft te betekenen dat je banden harder slijten. Uit de woorden van Max blijkt kortom dat grip een dynamisch fenomeen is. Niet te vast, maar ook niet te los. Tijdens zijn eerste proefronde remde hij te hard: de remmen blokkeerden en er kwam rook van de banden. Dat was oefenen met grip, tevéél grip.

Strategie
In de ochtend van de race werd een hele belangrijke strategische keuze gemaakt. Er werd besloten twee keer banden te wisselen, in plaats van drie: scenario A. Uit het gesprek bleek dat er teruggevallen kon worden op scenario B, waarin drie keer banden werd gewisseld. Over het respect dat Max Verstappen voor de engineers voelt, deed hij in het gesprek met Pauw niet geheimzinnig. Wat dat betreft is er een parallel te trekken met high reliability organizations, welke dit zelfde respect hoog in het vaandel hebben staan.

De lessen van Max
Wat ik zelf geloof, is dat je met risicomanagement voor meer grip zorgt. Grip die zich vertaalt in de raakvlakken van de organisatie met haar omgeving. De eigen organisatie moet goed in staat zijn om te leren, gericht te anticiperen. Vooral als de organisatie snelheid wil maken. Maar let erop dat je niet te hard remt, want dan zou je wel eens kracht kunnen verliezen.

Schermafbeelding 2016-06-13 om 09.18.49

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s