Maandag morgen 09.00 risicoanalyse. Wie heeft daar nu zin in?  Hoe vaak gebeurt het niet dat deelnemers op het laatste moment afzeggen voor een risicoanalyse? Of dat het management team de beschikbare tijd van 1 ½ uur terugbrengt naar 30 minuten?  Een  belangrijke oorzaak hiervoor is de saaie uitnodiging of agenda claim.

Zo’n uitnodiging bevestigt de vooroordelen dat dit sowieso een negatieve en saaie sessie wordt. Het rare is dat de mensen die wel komen achteraf meestal enthousiast zijn. Het was leuker dan vooraf gedacht.

Loop eens langs de communicatie afdeling!

Beleidsstukken of risicoparagrafen worden vaak niet gelezen binnen de organisatie. Daarmee wordt de uitnodiging voor veel medewerkers de eerste kennismaking met het onderwerp risicomanagement. Wil je de organisatie meekrijgen met een op het eerste oog saai onderwerp dan is interne communicatie belangrijk.

Loop daarom eens langs de communicatie-afdeling en laat hen eens meedenken over een goede uitnodiging voor de risicosessie.  Bijvoorbeeld door een foto, van een bergbeklimmer die risico’s neemt,  als achtergrond te gebruiken. Los van de vormgeving helpen  oneliners als “kunnen we niet meer risico nemen?” of “no risk no fun” bij het positiever neerzetten van het onderwerp.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s