Moeilijk te verkopen risico’s

Geplaatst door

De Ponte Morandi in Genua. Wat een dramatisch beeld. Een beeld dat voorlopig  op ons netvlies blijft staan. Had dit voorkomen kunnen worden? Kunnen wij achteraf als captain hindsight (echt leuk filmpje) iemand de schuld geven? Natuurlijk hebben de experts dit van tevoren voorspeld, toch ?

Schermafbeelding 2018-08-30 om 15.09.59.png

Hoe verkoop je?

Achteraf waren er natuurljik signalen, er waren meningen dat er iets met de brug moest gebeuren. En er gebeurde al wat, maar kennelijk niet rigoureus genoeg.

Iemand had deze signalen moeten oppakken, ze goed moeten “vermarkten” zodat bestuurders direct geld beschikbaar konden stellen voor het vervangen van de brug. Probleem is dat dit soort investeringen altijd concurreren met andere investeringen. Denk bijv. aan een nieuw ziekenhuis welke wellicht  meer public value creeert.  De praktijk leert dat investeringen als deze zeer moeilijk te verkopen zijn. Waarom?

Slow risk

De kans dat een dergelijke grote brug zou instorten is zeer klein. Risico’s met een degelijke kleine kans krijgen weinig aandacht. Het zijn slow risks, daarmee niet urgent. Echter, door onderhoud uit te stellen – iets wat in crisistijden gebeurt- wordt de kans steeds groter dat er ergens iets fout gaat. Maar hoe dan ook, het blijft een risico met een kleine kans.

Grote getallen

Daarnaast heeft Italië  duizenden bruggen waar iets mis kan gaan. Welke hiervan is het meest risicovol? Moet nu elke brug bekeken worden of alleen die bruggen gebouwd voor 1960 en waar de laatste 20 jaar bezuinigd is op onderhoud? Of waar veel incidenten hebben plaatsgevonden? En als de ene brug wel geld krijgt, waarom de andere dan niet? Kortom precendentwerking maakt het moeilijk om prioreiten te stellen.

Leren

Mijns inziens gaan er dingen mis in de wereld en zal dit altijd zou blijven. Wij kunnen niet alles voorkomen maar we moeten wel ons best doen. We dienen te  leren van dit soort rampen en vooral de juiste prioriteiten stellen. Dit betekent niet alle bruggen vervangen maar snel de juiste focus op de meest risicovolle aanbrengen.

Daarnaast dient er meer risicogestuurd gewerkt te worden en dienen early warning signals benoemd te worden en gebruikt om te sturen.

Maar los van  dit alles dienen dit soort niet-sexy risico’s goed verkocht worden bij de bestuurders.  Dit betekent dat de risicomanager om de tafel dient te gaan met de communicatie- of marketing-afdeling.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s