Toen ik laatst met mijn zoon aan het hockeyen was, was hij vastberaden zijn backhandslag te verbeteren. Toen het een paar keer niet lukte trok hij een sip gezicht. Waarom werkte het vandaag niet? leek hij zich af te vragen. Ik stelde iets voor. Ik opperde het moeilijker voor hemzelf te maken door sneller te slaan, of te dicht bij zijn eigen voeten, en daardoor een paar keer expres te falen. Hij deed het en uiteindelijk ging het veel beter. Natuurlijk werd ik quasi boos als hij tijdens het verplicht falen de bal toch raakte. Dikke pret verzekerd.

Risicokaart

Als iets heel makkelijk is te maken, betekent dat dat het ook eenvoudig gekopieerd kan worden. Als je daarentegen iets zeer moeilijks probeert te doen zal je meer fouten
maken om dat doel te bereiken, maar creëer je uiteindelijk meer waarde. Veel innovatieve organisaties leren van hun fouten en tonen het lef om risico’s te nemen.
Met risicomanagement worden risico’s vaak voorzien van een kans en impact. Op basis van deze risicoscore belanden ze vervolgens in een risicokaart. De primaire focus bij deze kaarten ligt vaak bij de hoge kans- hoge impact risico’s, en terecht verdienen deze risico’s aandacht. Ze kunnen immers de continuïteit van de organisatie in gevaar brengen.
De risico’s die vaak rechtsonder in de risicokaart zitten (hoge kans- kleine impact) krijgen over het algemeen het minste aandacht. Maar is dit wel terecht?

Innovatie en cultuur

Schermafbeelding 2016-08-19 om 11.36.33Risico’s met een kleine impact zeggen iets over het innovatievermogen en de cultuur van de organisatie. Organisaties zijn genoodzaakt vele kleine risico’s te nemen (ook wel experimenten genoemd) om doelgericht vooruit te komen. Om te voorkomen dat vele kleine risico’s één groot risico gaan vormen, moeten deze wel met elkaar gedeeld worden.  Daarnaast laat een organisatie op deze manier zien dat men de risico’s niet pas benoemd als er een groot probleem ontstaat. Er heerst een lage meldingsdrempel. Kortom: met deze risico’s laten organisaties met recht het achterste van hun tong zien. Waar of niet?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s